Filbröd x 2

Et voilá. Med nybakat-bröd-doft i näsborrarna känner jag att jag måste bjussa på ett busenkelt recept. Ett recept lite efter man-tager-vad-man-haver-principen. Ingen knådning eller jäsning, bara gegga ihop, grädda och ät!

Mamma's smarriga filbröd:

1 L fil
10 dl rågsikt
7 dl vetemjöl
2-4 dl sirap
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
4 tsk brödkkryddor

Blanda allt och kleta ut brödsmeten i en långpanna (förslagsvis klädd med bakplåtspapper = mindre disk). Skjuts in i mitten av ugnen, 175 grader i 30 minuter (i en vanlig icke-varmluftsugn).


En annan lite nyttigare variant (tror jag hittat receptet på jobbet):

5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl fyrkornskross
1 dl vetegroddar
1 tsk havssalt
4 tsk bikarbonat
5 tsk brödkryddor
1 L fil
½ dl sirap eller honung

Smöra och bröa 2 stycken 1½-liters brödformar (den tråkiga biten...). Blanda allt, häll geggan i formarna och grädda mitt i ugnen, 175 grader i ca 90 minuter (långpanna funkar också, om man kortar ner gräddningstiden). Blir brödet lite väl gräddat på ytan kan man slänga på lite aluminiumfolie.

Enkelt, smarrigt och helt fritt från konstiga E-nummer! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback