Hjärtebarnet och folkhälsan

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

I väntan på att dagsköterskan skulle dyka upp imorse satt jag och läste Heja Abbe. Sedan jag själv börjat skriva har jag upptäckt vilken enorm uppsjö av bloggar det finns därute. Massvis! Mer eller mindre(!) bra ska väl tilläggas... Heja Abbe är i alla fall en som jag fastnat lite extra för. Den handlar om en pojke med ett medfött hjärtfel och vad han får gå igenom. Det är Abbes pappa som skriver väldigt fina inlägg och lägger ut fantastiskt fina bilder. Den berör och jag blir någonstans påmind om vad som egentligen är viktigt här i livet. Att vara nära, att omfamna, att älska villkorslöst. Med tårar i ögonen sitter jag bland telemetrierna och beundrar detta lilla liv. Barn är så coola! En sådan operation som Abbe genomgår skulle säkert kräva en och annan veckas rehabilitering för en vuxen, medan Abbe efter tre dagar skuttar runt (nästan i alla fall) och leker med Playdo-deg. Otroligt.

När jag sitter och läser kan jag inte undgå att känna stolthet över mitt yrke. Även om jag inte på långa vägar har samma kompetens och kunskap som syrrorna på barnintensiven så gör jag det lilla jag kan och jag får med mitt lilla vara med och påverka andra människors liv. Jag tackar Gud för att jag har ett jobb som jag tycker om och känner glädje över. Tack!

Inatt har jag också blivit påmind om en av mina framtidsdrömmar. Något jag vill göra när jag blir stor :) Under sköterskeutbildningen var folkhälsa ungefär på samma tråkighetsnivå som vetenskaps-tjafs och omvårdnads-ordbajseri. Rätt trist. Ända tills jag under vårdcentralspraktiken fick vara med på hälsokontroller och insåg med förvåning att det där vill jag jobba med ju! I Västerbotten har man ett omfattande folkhälsoprojekt med syfte att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Ett projekt som startade i lilla Norsjö och som varit så framgångsrikt att det spridits över hela världen! Bland annat har man lyckats sänka dödligheten i hjärt-kärlsjukdom med över 30% - inte illa! (Och har du någon gång undrat vad det "gröna nyckelhålet" kommer ifrån så är det från Norsjö).

Här i Västernorrland finns, vad jag vet i alla fall, inget liknande. Trots att behovet är stort! Vi har urusel statistik när det gäller t.ex. hjärtinfarkter. Nu har vi dessutom haft ett skov på jobbet med hjärtinfarktpatienter födda på 60-talet. Men hallå - det är ju samma ålder som mammsen och pappsen!! Här behövs minsann en förändring. Blir lika förvånad varje gång jag tänker på det och inser att det är något jag faktiskt är intresserad av. Faktiskt.

Alla våra drömmar kan uppfyllas om vi har modet att uppfylla dem.

//Walt Disney


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback