Melodifestivalen 2009

Ja vad ska man säga om årets Melodifestival? Skräll är väl ett ord som skulle kunna användas, skämt är ett annat som jag känner ligger närmare min uppfattning. Fel låt vann! Jag har i och för sig inte följt spektaklet i alla deltävlingar och har egentligen inget att säga till om, men jag är helt säker på att det fanns bättre kandidater till förstaplatsen!

Jag minns faktiskt på den tiden (oj vad gammal jag känner mig!) när man satt bänkad framför Melodifestivalen och verkligen engagerade sig i det hela. På den tiden när det fanns orkester, när en schlager var en schlager och när juryn röstade. Och nu? Nu kan man väl säga att det hela liknar en enda stor klubb för inbördes beundran. En scen för redan kända artister aternativt artister som haft sina 15 minuter i rampljuset och hoppas på en come-back. Till detta lägger vi 3-4 låtskrivare som skriver alla bidragen, år efter år. För att inte tala om röstningssystemet!! Är det någon som förstår det systemet? Uppenbarligen inte, eftersom det måste göras om varje år...

Jag inser förstås att jag låter lite bitter (mitt i min positiva vecka) och att det liksom hör till att man ska klaga på bidragen, men hallå? Ge oss något nytt och fräscht. Lite nya ansikten och talanger tack, någon som verkligen är där pga sången och musiken. Ge oss en riktig schlager!

För 3 år sedan hade jag praktik på en geriatrisk psykavdelning och hela avdelningen, patienter och personal, satt bänkad framför TV:n en lördag kväll för att se Melodifestivalen. Efter en stund kom ett fartfyllt bidrag på engelska varpå en tant reser sig och utropar något i stil med: Jag trodde det här var den svenska Schlagerfestivalen!?! Nu går jag och lägger mig! Och just nu kan jag faktiskt förstå hur hon kände sig - nu går jag och lägger mig!

Eller ja, jag får väl fortsätta jobba i alla fall...

Kommentarer
Postat av: Erica Linde

Jag håller helt och hållet med..tillbaka med Anders Berglund framför en orkester! Nu kollar jag knappt på melodifestivalen som förut var en av årets tv-höjdpunkter. Jaja, kram från mig!

2009-03-15 @ 15:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback