Om en fläktmotor

Det kom en hantverkarsnubbe hem till mig för några dagar sedan och skulle byta fläktfilter. Kanon, tänkte jag, för antalet gånger det där filtret i spisfläkten rengjorts kan lätt räknas på ena handens fingrar.

Fel av mig.

I skåpet ovanför spisen har jag nämligen inte kryddor som vanligt folk, utan ett stort plåtskåp som tar upp all plats. Där skulle snubben in och byta fläktfilter.

Snubben: Oj, här var det dammigt.
Jag: Eh, oj jaha... (tänker: jasså, kan man öppna det där skåpet)
Snubben: Det är ju bra om man dammsuger här ibland... (tänker antagligen: lata idioter som inte kan öppna ett skåp och plocka ut dammråttorna!)
Jag: Jaha... (tänker: aha, så det finns ett filter där inne)
Snubben dammsuger och byter filter.
Snubben: Ojdå, fläktmotorn är visst trasig. Har ni märkt att ni har dålig eller torr luft på sistonde?
Jag: Näe, jag har inte märkt något??! (tänker: fläktmotor... hade jag en sån också)

Tänk att man kan lära sig något nytt varje dag. Till exempel att det finns en fläktmotor och ett fläktfilter i det stora plåtskåpet. Att man ska hålla rent i plåtskåpet (varför informerar man inte sina hyresgäster om sådant då de flyttar in??). Och att den där fläktmotorn antagligen inte fungerat de senaste fyra åren eftersom varken jag eller J märkt någon skillnad (det skulle ju visst bli dålig och torr luft om den inte fungerade).

Jo, och så fanns det ju ett informationsblad på plåtskåpet som berättade att man bör rengöra spisfläkts-filtret en gång i månaden också. Yeah right!

Så nu väntar jag på att det ska plinga på dörren varje dag jag sover som bäst. För det är ju då de brukar komma, när man är nyvaken, rufsig i håret och har lite lagom kaos i lägenheten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback