Att sova eller inte sova?

Två lärdomar från mitt liv som nattarbetare:

1. Jag kan sova (nästan) hur länge som helst, när som helst på dygnet (normal dygnsrytm = noll).

2. Jag kan vara vaken (nästan) hur länge som helst. Man kan plåga kroppen mer än man tror.

Ett exempel: Jobbade torsdag natt, sov ca tre timmar, klev upp och åkte till Stockholm. Kom hem från Stockholm vid fyra-tiden på lördagsmorgon, klev upp vid tolv. Jobbade lördag natt, sov en timme och åkte sedan iväg till kyrkan. Däckade i soffan igår kväll vid sju-tiden, släpade mig till sängen vid tio-tiden och klev upp kl 12.30 idag.

Nyttigt för kroppen? Knappast! Och inte är det konstigt att man blir lite knasig i kolan...

Kommentarer
Postat av: Sole

Nedsatt immunförsvar, nästa?

2009-01-19 @ 20:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback