Stockholm i mitt hjärta...

Mysig julmarknad på Skansen, Seglora kyrka och stämmningsfulla adventssånger av duktiga sjunga-högt-och-fint-vokalister, saffrans-och pepparkaksmuffins deluxe, flanerande längs folkfyllda gator, en aning shopping, fika vid öppna spisen hos charmiga Fröknarna Helin & Voltaire på djurgården (med glaskrossning signerat systerslarvig), tveksam saffransglögg, pepparkaksbak och adventsmys i massor!! Helt enkelt en toppenhelg :)


Utsikt från Skansen. Innan dimman kom...


Glasblåsning pågår.


Trevliga små hus och gator inne på Skansen.


Och varför ser jag så förvånad/överraskar/förskräckt ut?


Här handlar man minsann på Konsum.


Någon som vet vad detta är?


Mer Skansen...


"Lotteri-längan"


Julmarknad. Och nu börjar dimman lägga sig som ett täcke över staden...


...och det "tjockade" på ordentligt! Så här blir det om man som amatör försöker ta kort med blixt i tjock dimma. Bakom dimman skymtar ljusen från Fröknarna Helin & Voltaire.


Kul grej istället för att få en tråkig nummerlapp.


Drottninggatan.


Sergels torg strålades plötsligt upp av ett rymdskepp...


"Pepprisar"!!


Helgens plus: Måste erkänna att jag blev lite varm i hjärtat då flera personer kom till undsättning när en farbror ramlat pladask med sin rullator i tunnelbanan. Sjuksystern i mig ville också hjälpa till, men sköt-dig-själv-svensken tog över hand och jag nöjde mig med att från min plats konstaterade att han levde och fick hjälp av andra. En eloge till er som hjälpte till!

Helgens minus: Till min stora förvåning och myckna besvikelse inser jag att stockhomarna är ruskigt dåliga på att skapa julstämming. Adventsstjärnor och stakar lyste med sin frånvaro i vart och vartannat fönster. För att inte säga de flesta fönster... Men men, jag antar att inte alla människor i detta land är adventsmys/julstämnings-nördar som jag ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback