DIY, eller nåt ditåt...

På TV ser allt så fantastiskt lätt ut. Man tar en grej här, spikar fast en grej där, sprejar lite lim, syr fast ett fränt tyg och vips är ett helt vardagsrum färdigt!

I verkligheten? Nja, inte riktigt lika fantastiskt lätt.

I ett kreativt lyckorus tänkte jag förvandla loppisfynd till finfina fönsterlampor - hur svårt kan det var liksom? Skruva med sladdar fick man ju göra på högstadiet ju. Klä av ett par skärmar, sätta i sladd och voilá!

Eller nähä, man måste visst ha en sladd som går att trä genom hålet på skärmen utan någon kontakten fastsatt. Tänkte att lamphållarna till julstjärnan blir perfekta, bara man skruvar bort kontakterna.

Nähä, inga skruvar på den. Bända lite med mejsel kanske?

Bänder visst lite för mycket och inser att det nog inte var meningen att man skulle ta bort den...

Note to self: Köp ny lamphållare till julstjärnan i december!

Tillbaks på ruta ett. Hur svårt kan det vara att skruva ihop egen lamphållare då? Rotade fram en sladdstump och ett gäng olika kontakter i en låda (jag har visst haft lampprojekt på gång tidigare!?) och hittade en som passade perfekt. I glädjen råkade jag väl vända mig om och samtidigt sätta fingrarna på den lilla sladdstumpen som stack ut från kontakten - ett litet tips kan nog vara på sin plats här: gör INTE så! Då får man en stöt ända upp i hjärnan och hela lägenheten blir svart... ehrm... (fast jag lovar mamma, det gick faktistk bra).

Dags för plan B (eller kanske C?). Letade igenom sortimentet på Bauhaus och morrade lite åt att inget av det jag så finurligt tänkt köpa fanns att få tag på. Och när jag sen insåg att jag inte har en aning om hur jag ska få ihop den där lilla dosan som gör två sladdar till en, där och då någonstans känner jag att den kreativa lågan långsamt slocknar. Jag inser mina begränsningar (trots ett par "hur gör jag nu?" samtal till pappsen) och kapitulerar.

Jo jag skulle nog bra gärna vilja se hur det egentligen går till jag, när Lulu och mosaik-Karin pysslar ihop sina alster som om det vore den enklaste saken i världen. Kanske har de precis som jag, en uppfinningsrik pappa som allt som oftast får rycka in och färdigställa mina små projekt? Tack pappsen för hjälpen :)


Kommentarer
Postat av: moster

Du är helt underbar Emeli, jag fullkomligt älskar dina inlägg :) Jag såg alltihop framför mig!!

Kram, moster!

2012-03-29 @ 19:59:24
Postat av: systerslarvig

Tack tack, alltid roligt att få kommentarer :)Kram tillbaks!

2012-03-30 @ 14:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback