Moraltanten tycker till

Som jag tidigare nämnt är jag inte en speciellt påläst och allmänbildad person, inte en sån som hänger med och är insatt i allt som händer i samhället/världen. Inte den som står längst fram i demonstrationstågen, startar insamlingar eller skickar protestlistor. Tyvärr inte. Trots det så tänker jag försöka mig på ett litet inlägg om något som diskuteras livigt i media just nu; den där norska otrohetssajten.  

Råkade (brukar vanligtvis snabbt zappa vidare) kika på Debatt igår kväll där otrohetssajten diskuterades. Lyssnade bara med ett halvt öra, så jag kan inte återge vad som sades mer än att några var för och några emot (big surprise). Det som däremot slog mig var ämnet som diskuterades alldeles efteråt: en programserie i SVT där en familj får hem ett gäng hundar och väljer bort en efter en för att till slut hitta en bra familjehund. Typ så. Och jösses vad upprörda de var över detta! Det som upprörde mig mest i hela kråksången var att när det gäller hundar, då höjer man rösten och näst intill slåss med näbbar och klor. När det däremot gäller den här sajten, då är det liksom ganska okej och man är nästan korkad om man är emot otrohet. Självklart är det synd om hundarna som kanske hinner finna sig tillrätta i en familj och sedan tvingas lämna den, absolut. Men hur är det med maken som får reda på att frun dejtar andra partners på en otrohetssajt? Eller barnen som hamnar mitt i skillsmässan? Kanske är att dra det hela till sin spets, men är det verkligen ett sånt samhälle vi vill ha. Ett samhälle där man uppmuntrar otrohet?

Jag är verkligen ingen expert på området, men jag tänker lite så här: om man tror att ett förhållande mår bra av lite otrohet, borde man då inte fundera på om det kanske är något annat som inte står riktigt rätt till i förhållandet då??

Och är det inte lite lustigt att VD:n (han var nån form av chef i alla fall) för den här sajten inte själv kan tänka sig att använda den. Och inte vill han att hans fru ska göra det heller...

Vill bara förtydliga att jag med detta inte försöker peka finger åt de som nu väljer att bli medlemar på den här sajten och vara otrogna, absolut inte. Men jag tycker det är fel att uppmuntra till detta. Jag tillhör nämligen den lilla skara "omoderna" människor som faktiskt tror att det går att vara lycklig med en enda person hela livet - däremot inte sagt att det alltid är lätt!

//En som tänker vara trogen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback