Om allmänbildningen

Scrollar mig genom några nyhetstidningar på nätet. Rubrik efter rubrik med senaste nytt; dödsfall, ekonomi, politik, sport, kultur... *scrolla scrolla*... Jag försöker göra något tappert försök att verka intresserad av en rubrik om politik, försöker förstå vad det handlar om. Ungefär 0,2 sekunder. Sen försvinner intresset som en decemberlön och jag har redan scrollat fem rubriker neråt. Som vanligt fastnar jag för rubriker som berör: 1. Mat, 2. Heminredning och 3. Kändisarnas gala-klänningar.

Ibland blir jag så less på mig själv. Hur svårt kan det vara egentligen? Att bli allmänbildad alltså. Lära sig namnet på någon politiker, känna till senaste naturkatastrofen, veta var den där butiken blev rånad. Vad som helst! Vem som bar den där gröna kläningen på galan, eller att "hudtoner" är det nya vita på väggarna känns ju liksom som rätt onödig information att lagra. Bah! 

Jag har visst en hel del kvar att jobba på med min allmänbildning. Är det månne något man föds med?


Kommentarer
Postat av: Sole

"Lära sig namnet på någon politiker, känna till senaste naturkatastrofen, veta var den där butiken blev rånad. "



Fredrik R är ett bra namn att komma ihåg. Annars kan du ju säga att du bodde med en politiker under 3 år. Visserligen en lokal sådan. Men, man kanske inte ska vara så kräsen?



peppar

2011-01-20 @ 22:57:26
URL: http://henriquezsoledad.blogspot.com
Postat av: systerslarvig

Just det ja, tack Sole! Nu känns det lite bättre... ;)

2011-01-21 @ 01:27:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback