Fånge i hundpalatset

Fick två böcker av Martina Haag i julklapp av älsklingen och som jag gillar hennes böcker! Fru Haag har verkligen förmågan att sätta ord på sånt som jag tror många av oss "Svenssons" upplever i vardagen, fast på ett lite tillspetsat och väldigt väldigt roligt sätt. Jag har ju själv inga barn, men jag kan tänka mig att många småbarnsföräldrar känner igen sig i det fru Haag skriver... Tokroligt! Det enda negativa med böckerna är att de tar slut på tok för fort.

Hittade en text i senaste boken "Fånge i hundpalatset" som verkligen träffade mig mitt i prick. Tänk att det finns fler än jag med uruselt kom-ihåg! (säkert alldeles väldigt fel att kopiera texter såhär, men det bjussar jag på...)

"När jag kliver av tunnelbanan går jag snabbt igenom i huvudet de viktigaste händelserna från dagens morgontidningar. Men då har det hänt igen. Allt är borta. Inte ett enda land på M. Inte en endaste europaparlamentariker finns kvar.

Jag har nämligen som ett hemligt hål i huvudet. Jag läser text i tidningen. Den går in genom ögonen och fortsätter upp till hjärnan. Där lagras ju det som man har lärt sig. På normala (nåja) människor som till exempel Erik
(Martinas make), så stannar inlärd kunskap kvar. Men på mig är det som om kunskapen bara snabbt snuddar vid hjärnan och sen fortsätter vidare ut i bakhuvudet och försvinner ut genom ett hemligt hål på baksidan av huvudet, och så bara rinner Afrikas floder och Obamas sjukvårdsreform ner som en genomskinlig smet nerför ryggen på mig och landar på stolen. Och vad händer med det där? Vad vet jag? Kanske Pimme (hunden) slickar i sig det? Nej föresten. Hur mycket jag är kollar in i Pimmes ögon kan jag inte skönja ett uns spår av intelligens. Han kan ännu mindre om Nordkorea än jag. Men han har giltigt förfall. Han är: 1. Huns och 2. Bara 3 år."

Kan väl tillägga att paret Haag faktiskt vann sin omgång i På spåret, över självaste Markus Birro och Johanna Koljonen, så inte tror jag hon har fullt så dåligt minne... Om det nu inte var den andra hälften som stod för alla svar ;)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Haha, bra text! :) Känner väldans väl igen mig själv också...

2011-01-04 @ 21:32:56
URL: http://bloggfia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback