Adjöss och tack för fisken!

Just precis i detta nu skulle jag mer än något annat vilja packa en väska lite snabbt, hoppa i bilen, köra till Midlanda och ta första bästa flyg härifrån. Var som helst, bara det är någorlunda soligt och varmt. Bara skita i allt och dra härifrån!

Eller vänta nu. Jag jobbar ju åt landstinget... "Ville du ha ledigt sa du? Nej nej, så jobbar vi inte här inte. Här jobbar vi med överbeläggningar och absolut inte med någon form av extrapersonal som kan hoppa in. Men du är mer än välkommen att jobba imorgon på din lediga dag!"

Har inte tänkt så mycket på det förrut, men det slog mig just; jag har verkligen en riktigt dålig arbetsgivare! Landstinget Västernorrland måste vara ett av de sämst skötta företagen (kallas det företag, eller vad säger man?) i hela europa. Jag är helt övertygad om att ett privatägt företag aldrig skulle tillåtas bli skött på samma sätt. No way! Visst, det är säkert inte lätt att driva ett helt sjukhus. Men ibland görs det så konstiga prioriteringar att man inte kan låta bli att fundera på om de är dumma på riktigt.

T.ex. det nya datajournalsystemet vi ska införa. Nu ska all personal, alla yrkeskategorier, få utbildning i detta system, vilkett kräver enormt mycket resurser, tid och säkerligen pengar också. Detta system är ÄLDRE och OMODERNARE än det vi har nu och trots att det är samma företag som ligger bakom övriga datasystem som vi har till röntgen o.s.v. (har jag hört iaf, jag kan ha fel), så finns ingen "kontakt" mellan systemen. Varje system måste alltså köpas in var för sig och man behöver tio olika lösenord för att komma in i alla. Och, det bästa av allt, detta datajournalsystem ska endast användas i två år - sedan ska vi få ett nytt!! Hallå?! Kan någon förklara detta för mig? Jag förstår verkligen inte hur det passar in med alla gigantiska sparkrav??! Jag skulle inte bli förvånad om svaret hör ihop med någon som fått gå på en hel del glammiga middagar och går runt med en stor bund sedlar i kavajfickan...

Vi svenskar tar alldeles för mycket skit! Är det inte dags att någon säger ifrån snart, medan det fortfarande finns några som faktiskt vill jobba inom sjukvården?

Kommentarer
Postat av: Syster Luring

AMEN SYSTER!!

2009-01-12 @ 10:10:57
Postat av: Linda

You go girl!!!

2009-01-12 @ 11:32:00
URL: http://belleadore.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback