Gott Nytt År!

Nyår närmar sig och det börjar bli dags att summera tjugohundranio. Även om nyår rent praktiskt inte innebär mer än att man måste komma ihåg att skriva en etta först, istället för en nolla när man skriver datum (jobbigt!), så tycker jag om nyår. Det är ändå ett lysande tillfälle att få summera och gå vidare. Vara tacksam för allt som varit bra och försöka lära sig av misstagen. Jag gillar nyår. Det är liksom spännande att gå in i ett nytt år och inte ha en aning om vad som väntar.

Låter ju väldigt pretentiöst det där... Så, vad kan sägas om året som varit? Summa summarum så har 2009 varit ett riktigt bra år. Jag har fått träffa nya och nygamla bekantskaper, jag har min fina familj, härliga vänner och trevliga kollegor. Jag trivs med mitt jobb och med arbetet i min lilla frikyrkoförsamling. Jag har skaffat mig mer ansvar och bekymmer genom Koi(!), lärt mig hålla i ett fiskespö, fått bekanta mig med Sveriges fina huvudstad, lärt mig åka på rätt sida i huvudstadens rulltrappor, vart mattant på läger och serverat på bröllop, "turnerat" med lovsångsbandet och jag har läst en diabetskurs som inte gav annat än pluggångest. Lite rikare på livet helt enkelt.

Men det jag definitivt kommer minnas från 2009 är förstås att jag fått träffa älsklingen! Jag som under bittra stunder planerat ett liv tillsammans med (minst) tio katter. Plötsligt fanns han bara där, i Åre. Han med stort H. Han som jag träffat flera gånger tidigare i livet (säkert till och med spelat innebandy med) utan att inse vilken fantastisk kille han är. Han som med sin snällhet, trygghet och omtänksamhet (för att bara nämna några egenskaper) gått rakt in i mitt hjärta och stannat. Han som får mig att skratta. Han som finns där när jag mår dåligt. Han som lärt mig älska och bli älskad. Inte på så sätt som man älskar familj och vänner. Men på det sätt där man kan se in i en annan människas ögon och tiden liksom stannar en sekund. Att jag fått träffa honom är nåd och endast oförtjänt nåd. Jag är liksom tokkär. Tack Jesus för det! :)

Självklart har året inte bara varit guld, gröna skogar, rosor och jordgubbstårta. Tråkiga saker händer mig som alla andra, och mycket tråkigt har hänt människor i min närhet under året. Och mitt i all glädje så har kärleken till Mr M även inneburit flera jobbiga avsked och lååång väntan. Det blir så när det geografiska avståndet är alltför stort. Tyvärr.

(Föresten kommer mystiske Mr M, nytt år till ära, numera gå under namnet J.)

Så vad kan sägas om tjugohundratio? Ett spännande år skulle jag tro. Kan bli precis hur som helst. Jag vet inte om jag får behålla jobbet i landstingets enorma sparande, vet inte var J får jobb och jag vet inte var jag hamnar i detta land. Men jag vet att Jesus är med mig, och det räcker. Jesus och J förstås :)

Gott Nytt År!!!

 

2009: E + J = sant!


P.S. Nyårslöftet då? Har fortfarande jobb kvar att göra där efter några återfall med tio nerknaprade små naglar. Men jag är på god väg och nästa års löfte blir att försöka sluta knåpa sönder nagelbanden... Wish me luck! :)


Kommentarer
Postat av: moster

Ja ett riktigt GOTT NYTT ÅR på dig också Emeli. Du skriver så tårarna rinner när jag läser. Jag hoppas verkligen att 2010 ska bli ett fantastiskt år för både dig och J, tillsammans förstås! Det är ni värda.

2009-12-31 @ 09:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback