Tandvård for dummies

Vid senaste tandläkarbesöket frågade farbror tandläkare om jag brukar använda tandtråd? Lite skamset fick jag erkänna att nja, eh... näe det blir väl inte så ofta... Munskölj då? Jo, det gör jag minsann. Varpå farbror tandläkare påpekar att med floursköljning är det i princip omöjligt att få hål i tänderna! Och pekar på en flaska med blått inehåll.


Perfekt! Ett Apoteksbesök senare har jag min blå flaska i handen. Flux. Aldrig mer hål i tänderna! En sköljning räckte. Den kändes ända ner i tårna - fluoren är vidrig! Smakar äckel-mjäkigt och minsta lukt framkallar kväljningar (inte utan vissa minnesbilder från flursköljningarna i lågstadiet). Håller man för näsan så är det någorlunda uthärdligt. Men det gäller att inte andas ut när man släpper näsan, utan man måste andas in direkt för att inte få minsta partikel upp i näsan. Måtte det bara vara värt besväret, jag kan ju inte slänga en hel oanvänd flaska!


Listerine har jag däremot provat förr, den ger i alla fall en frisk känsla i munnen efteråt. Och man slipper kväljningar. Fast inte vet jag om jag skulle rekommendera den heller... "Rena dynamiten mot karies". Jo ja tackar jag! Jag skulle vilja säga att den är rätt bra om man vill spränga bort munslemhinnan och emaljen på samtliga tänder också.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback